King Ayisoba.Paul Bergen»Ghanas altes Reich und der 21st Century Global Express. Die Rhythmen aus der Vorzeit entlang der Beats, die die Gegenwart formen. Bei King Ayisoba laufen sie zusammen. Alles wird eins, steht zusammen, die Geschichte und das Heute. Tradition wird aus Zukunft gemacht.« Nur selten zitieren wir an dieser Stelle die offiziellen Pressetexte unserer Künstler*Innen, denn nur selten haben wir das Gefühl, es nicht besser sagen zu können. King Ayisoba auf unserem Festival zu begrüßen, ist eine besondere Ehre. Der Ghanaische Musiker überbrückt nicht nur, wie eingangs beschrieben, die Epochen, er tut dies mit einem ihm einzigartigen, rauen, einschlagenden Sound. Nebst einer Prise Hiplife (ein populärer Ghanaischer Musikstil, der Highlife mit Hip-Hop verbindet) konzentriert sich King Ayisoba vor allem auf die Perkussion, und damit auf die Tradition. Den Nukleus seiner Songs bilden Guluku und Dundun Drums, sowie die perkussive zweisaitige Kologo-Laute, deren Beliebtheit in der gegenwärtigen Ghanaischen Pop-Musik auf King Ayisoba zurückzuführen ist. Dazu skandiert Ayisoba, ob in Frafra, in Twi oder in Pidgin-English, immer mit maximaler Dringlichkeit, politischer Dimension und einer der charismatischsten Stimmen, die derzeit zu hören sind. Von der ersten Sekunde wird deutlich, dass es King Ayisoba um etwas geht. »It’s a preaching,« sagt Ayisoba selbst, »you can never cut the small stone. This means you have to stay strong, when you are big or small, they can never cut you when you are a stone.« Das westlich sozialisierte Ohr dürfte den Sound Ayisobas übrigens, nicht zuletzt wegen dessen anarchistischer Politik, durchaus mit Punk in Verbindung bringen. It’s all connected.

»Ghana’s ancient empire and the 21st century global express. The rhythms that created the past alongside the beats forging the present. In King Ayisoba, they all converge. Everything morphing into one. They stand together, history and today, side by side. The tradition hewn from the future.« It’s rare that we quote the official press of one of our artists, because it’s rare for us to feel that we couldn’t have said it better. It’s an incredible privilege to present King Ayisoba at our festival this year. The Ghanian musician not only, as described above, bridges epochs—he also does this with a raw, idiosyncratic, heavy-hitting sound. King Ayisoba tips his hat to Hiplife (a popular Ghanian music style connecting Highlife with hip hop) but concentrates mostly on percussion, and therefore on tradition. He builds the nucleus of his songs with the Guluku and Dundun drums as well as with the percussive, two-stringed Kologo lute, which has King Ayisoba to thank for its current popularity in Ghanian pop music. Using these instruments as a base texture, Ayisoba chants in Frafra, Twi, or Pidgin English, always with maximum urgency, political angles, and one of the most charismatic voices you’ll hear anywhere. From the first second, it’s clear that there’s a motivation behind the music. “It’s a preaching,” says Ayisoba himself. “You can never cut the small stone. This means you have to stay strong, when you are big or small, they can never cut you when you are a stone.” The Western ear, by the way, might connect Ayisoba’s sound to the great tradition of punk, not least because of the anarchist politics it endorses. It’s all connected.